kocaman dükkan robotem ELAS 3D

3 Boyutlu ( 3D ) Model Modelleme Teknikleri

alptheking

Kurucu
Yönetici
Kurucu
3 Boyutlu ( 3D ) Model Modelleme Teknikleri

Hobi ya da girişimcilik amaçlı olması fark etmeksizin, 3 boyutlu yazıcı almak istediğinizde bazı konular hakkında bilgi sahibi olmanız gerekir. 3 boyutlu yazıcıların çok farklı özellikleri vardır. Üç boyutlu yazıcıların özellikleri bilinirse, bu sayede amacınıza uygun, verimli olabilecek bir tercih yapabilirsiniz. Bu özellikler arasında değişiklik, düzeltme ve düzenlemelerin seri ve hızlı bir şekilde yapılıyor olabilmesi önemli bir avantaj sağlamaktadır. Bu durum 3 boyutlu yazıcılarda modelleme teknikleri olarakta ifade edilmektedir.


1.jpg

3 Boyutlu Tasarım

Kullanılan her modelleme tekniğinin sahip olduğu ilkeler ve Temel işlemleri nedeniyle bu 3D modelleme teknikleri arasında; tel kafes ve yüzey modelleme, katı modelleme ile bazı özelliklerini paylaşmaktadır. Her teknolojide 3 boyutlu tasarım kullanım amacı farklıdır.

Tel kafes modellemesi tekneye diğerlerine göre daha eski teknik olmakla beraber, bilgisayar kullanımına daha az gerek duymaktadır. Kenar ve köşeleri belirlemede kullanılarak üç boyutlu modeli temsil etmektedir.

Yüzey modelleme tekniği ise ergonomi, hava akımı, estetiğe odaklanmış olan esnek yeteneklerde uzman bir tekniktir.

Katı modelleme tekniğinde ise, önceden tanımlı olan 3 boyutlu ilkel yapılarla çalışma özelliği vardır. Fakat genellikle yazılım nesnelerinin temsil edildiği bir ve matematiksel işlemlerin kullanıldığı üç boyutlu işlemler ile çalışmaktadır. Bu duruma Örnek vermek gerekirse; ekstrüzyon ismi verilen işlem kullanılarak, 2 boyutlu bir nesneyi 3 boyuta çekerek dönüştürür.

2.jpg

Katı Modelleme

Katı modelleme çektiğinin en büyük özelliği parçanın üretiminde kullanılacak işlemleri anımsatan mantıksal bir iş atışına sahip olmasıdır.

Gerçek parça gibi katı üç boyutlu modeller yaratır. Bunu gerçekleştirmek için ekstrüzyon, diş açma ve delme gibi işlemlerden faydalanır.

Katı modelleme tekniği kullanılarak istenilen parçayı oluştururken nesnelerin birbirleriyle birleştirilebilir, çıkarılabilir ve kesiştirilebilir olma özelliklerinden faydalanılır.

Katı modelleme tekniğinin bir diğer özelliği ise çoğu zaman parametrik olmasıdır öylece işlemlerin her aşamasında değişiklik yapılabilir ve tasarım yapılırken istenilen zamanda düzenlemeler yapılabilir. Bu özellik sayesinde parçayı en baştan oluşturmaya gerek kalmaz. Hızlı bir şekilde değiştirilme işlemi yapılması nedeniyle oldukça kullanışlıdır.

Katı modelleme tekniğinde kullanılan işlemlerden biri olan montaj modellemesi sayesinde, farklı parçalar bir araya getirilerek karışık modeller oluşturulabilir. Bu oldukça önemli bir aşamadır. Bu işlemi kullanılarak üreticilerden doğrudan gelmiş olan bağlantı elemanları veya yataklar gibi standart bileşenler yerleştirilir.

3.jpg

Yüzey Modelleme

Yüzey modelleme tekniği
, çoğu zaman bir ürünün estetik özellikleri üzerinde yapılan çalışmalarda kullanılmaktadır.

CAD 3D modelleme programlarında faydalanarak serbest ve organik biçimde bir geometri oluşturulması oldukça kolay bir şekilde sağlanmaktadır.

Katı modelleme tekniğinde karşımıza çıkan kısıtlamaların birçoğu, yüzey modelleme tekniğinde herhangi bir sorun oluşturmaz.

Yüzey modelleme tekniği, adından belli olduğu üzere, iç kısımları olmayan parça yüzeylerinde kullanılmaktadır. Parça kapatırken yeterli yüzeylere sahipse, bu yüzeyleri doldurduktan sonra üç boyutlu baskı için kullanabilirsiniz.

Yüzey modelleme tekniği vasıtasıyla yapılan tasarımlarda, paramatic olmadığından uygulama sırasında değişiklik yapmak için geri dönmek zor olabilmektedir.


Kaynak göstermeden paylaşmayınız.
www.stlturk.com
 

reejder

New member
Kullanıcı
Modelleme konusunda bilgilendirme yapacağım. Ne tür modelleme yapacaksanız ona göre programı ve modelleme tekniği değişiyor. Örneğin mm ölçekli tarz modellemelerde cad, solidworks, autodesk invertor ve fusion 360 programları kullanılması tercih ediliyor. Bu yazılımlardan en güzel ve kullanışlı yaygın kullanımı olan fusion 360.
Diğer teknik dışında modelleme yapacağınız programlar Max, maya, skechtup, modo, rino, blender ve zbrush gibi yazılımlardır. Örneğin kafanızda hayal ettiğiniz veya bire bir benzetme şekillendirmede işe yarar. Blender boyutu hem küçük hem de bedava sunması ile gelen ara yüzüne sahip.
Oyun figürlerin ayrıntılı işleme konusunda zbrush önde gidiyor. Kullanımı biraz basit ve birden fazla modelleme seçeneğine sahip. Karakter tasarımında kullanıcıları zbrush ile yapıyor. Zbrush içerisinde printer özel seçenekleri ve plugin de sunuyor. Pluginlerinde teknik ölçü ile obje çizimi sunuyor. Bir diğer ise blender geliyor. Blender içerisinde de zbrush benzerlik özeliğine sahip.
Program seçimi yaparken bunları dikkate alınması gerekiyor. Tutup teknik çizim yapan bir programla figür yapılamaz. Çünkü iki gruba ayırdığım şekilde gibi alanları göre seçilip yapması daha makul. Umarım yardımcı olmuşumdur.
 

real3dgamer GÜRLEK MEDYA ustalar akademisi
Üst